Kam pirkti, jeigu gali nuomotis? Šis paprastas klausimas yra tarsi daugelio naujų verslo įmonių pamatas. Kam pirkti automobilį ir nuolat sukti galvą kur jį laikyti bei mokėti už stovėjimą, kai transporto priemonę galima išsinuomoti ir atlikti visus suplanuotus darbus.
Kam pirkti dviratį ir nuolat jaudintis, kad tik jo nepavogtų? Nuomotis daug paprasčiau: viename taške jį pasiėmėte, o nuvažiavę į reikiamą vietą galite ramiai jį palikti. Kam pirkti DVD grotuvą, jeigu pažiūrėję norimą filmą ar koncertą, galite grąžinti neišleidę daug pinigų? Tokius klausimus užduoda britų savaitraštis „The Economist” ir štai kokie atsakymai bei įžvalgos.
Žinoma, nuoma – nėra naujas šių dienų atradimas. Viešbučiai ir automobilių nuomos punktai egzistuoja nuo seno. Tačiau per pastaruosius 50 metų viskas pasikeitė tiesiog dramatiškai: žmonės įprato turėti, o ne nuomotis. Užsidarė daugybė skalbyklų – visi norėjo turėti skalbimo mašinas namuose. Žmonės pirko nekilnojamąjį turtą. Na, bent iki 2009-ųjų, kai visus sukrėtė pasaulinė ekonomikos krizė. Tačiau tuo pat metu vystėsi ir nuomos verslas, kurį labiausiai pakeitė naujos technologijos, asketizmas ir ekologijos idėjos.
Verslo variklis – internetas
Bene labiausiai vystytis nuomos verslą paskatino platus interneto vartojimas. Žmonės ėmėsi ieškoti ne šiaip viešbučio, bet geriausio už mažiausią kainą, jie lygina automobilių nuomos kainas skirtingose kompanijose. Internetas atvėrė galimybes plėtotis ir kitoms nuomos formoms. Pavyzdžiui, automobilių nuomos verslo klestėjimo metas prasidėjo tuomet, kai pardavimai tragiškai ritosi žemyn.
JAV bendrovė „Zipcar“ nuomoja automobilius remdamiesi paprasta ir visiems prieinama sistema. Šiuo metu „Zipcar“ turi 400 tūkst. registruotų narių, kurie moka mėnesinį mokestį ir automobilį gali išsinuomoti per valandą. Žmonės turi tik prisijungti prie kompanijos internetinės svetainės ir išsirinkti arčiausiai esantį norimą automobilį. Grąžinti jį gali arčiausiai tos vietos, į kurią važiuoja. „Zipcar“ nuomos punktų tinklas išvystytas puikiai, tad niekam nekyla problemų nei išsinuomoti, nei grąžinti transporto priemonę.
„Netflix“ – tai dar viena bendrovė, kuri nusprendė pasiūlyti savo klientams filmus nuomotis internetu. Jų pajamos praėjusias metais pasiekė 116 milijonų JAV dolerių.
Dalintis – madinga
Nuoma ir dalybos daiktais jau tampa mada. „Dalinimasis (sharing – angl.) – yra ekologiškas, šiuolaikiškas, skaidrus ir postmodernus būdas naudotis daiktais“, – sako Markas Levine’as iš „New York Times“. „Daikto pirkimas ir jo turėjimas – tai labai savanaudiška, laikina ir tai jau praeitis“ – įsitikinę amerikiečiai.
Pasaulyje populiaru dalintis tokiais daiktais kaip žaislai ir drabužiai, nors anksčiau niekas nebūtų tuo patikėjęs ir nesutikęs to daryti. „Bag Borrow“ arba „Steal“ – tai dvi kompanijos, kurios veikia panašiu principu kaip ir jau minėta video nuomos bendrovė „Netflix“, tik jos siūlo išsinuomoti rankines. Bendrovės džiaugiasi verslo sėkme ir skelbiasi, kad siūlydamos išsinuomoti prabangių ir garsių prekinių ženklų moteriškas rankines jos išsprendžia kelias svarbias problemas: suteikia moterims emocinį pasitenkinimą ir apsaugo jas nuo didelių išlaidų.
Nuomoti galima absoliučiai viską
Atsakingo vartojimo idėjos ir bendruomeniškumo jausmas žmones skatina dalintis daiktais ir nuomoti viską, ką tik įmanoma perleisti: nuo laisvos vietos garaže iki energijos. Pastaruoju metu dalinimosi ir nuomos idėjos labai artimos keliautojams. Žmonės prisiregistruoja ir siūlosi suteikti pastogę atvykstantiems iš kitų šalių ar miestų. Tokie mainai vyksta nuolat ir yra labai vertinami keliautojų. Tinklas sparčiai plečiasi į pačius atokiausius pasaulio regionus. Šiuo metu savo paslaugas siūlo apie 2,3 milijonus žmonių iš skirtingų 79 tūkst. pasaulio miestų. Kiti gi portalai siūlo keistis rūbais, žaislais, kosmetika ir viskuo, ką tik žmogus nori ir gali išnuomoti.
„Zipcar“ ir „Freecycle“, kurios nariai tiesiog dalinasi dviračiais, verslo modeliai skiriasi, tačiau abiejų bendrovių pamatinės vertybės tokios pačios: daug svarbiau pasinaudoti daiktu reikiamu metu, o ne tiesiog jį turėti ir technologijos šioms idėjoms vystytis padės vis sparčiau. Prie “sharing” verslo plėtros prisideda ir socialiniai tinklai, kuriuose žmonės dalinasi savo patirtimi ir keičiasi nuomonėmis, įgauna vienas kito pasitikėjimą. Jeigu žmogus apgaus vieną kartą, garsas greitai pasklis ir kitą kartą jam daikto jau nieks nebenuomos.
Tai tik keli sėkmingi pavyzdžiai, kurie verčia galvoti, kad ateityje įvairių prekių pardavimai gerokai kris, nes vis daugiau žmonių norės ir galės patogiai ir už prieinamą kainą daiktus išsinuomoti.
Parengta pagal „The Economist“